پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
علی مطهری: حذف اصلاح طلبان به صلاح کشور نیست
نوشته شده در یک شنبه 18 مرداد 1394
بازدید : 284
نویسنده : اصلاح طلبان
علی مطهری در گفتگو با ایلنا در مورد برخی اظهار نظرهای تندروها در مورد لزوم رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر نمی کنم شورای نگهبان به چنین اظهار نظرهایی توجه داشته باشد. وی افزود: این شورا معمولا انصاف را رعایت می کند البته درجاهایی ممکن است گرایش سیاسی ما با این شورا متفاوت باشد ولی از نظر خودشان آنها انصاف را رعایت می کنند و تقریبا همه آنها افراد باتقوایی هستند. نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره تلاش برخی اصولگرایان برای حذف اصلاح‌طلبان از گردونه رقابت‌های انتخاباتی گفت: با این اقدام مشارکت عمومی پایین خواهد آمد و این کاهش مشارکت به صلاح کشور نیست.



بازدید : 397
نویسنده : اصلاح طلبان
دکتر محمدرضا عارف در جمع پرشور مردم زنجان گفت: زنجان مهد علم، فرهنگ و تاریخ است و می تواند با این تلاش خوب و فعال در همه صحنه ها حاضر باشد همانگونه که در گذشته در تمام حوزه ها فعال بوده است. وی یادآورشد: وظیفه همه مسوولان و دولتمردان قدرشناسی از این مردم است که موجب عزت و افتخار جمهوری اسلامی هستند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سالروز عملیات مرصاد و یاد و نام شهدای انقلاب و جنگ را گرامی داشت و با اشاره به افتتاح شعبه بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: این بنیاد یک سازمان مردم‌نهاد است که قرار است به عنوان اتاق فکر عمل کند. عارف اظهار کرد: تقارن افتتاح ششمین دفتر بنیاد امید ایرانیان با روز بزرگداشت فیلسوف و عارف نامدار زنجانی شیخ شهاب الدین سهرودی که در عمر کوتاه خود توانست یک مکتب فلسفی را پایه گذاری کند، به میمنت و مبارکی می گیریم.



بازدید : 287
نویسنده : اصلاح طلبان
توافق هسته‌ای صورت گرفته را می‌توان با زمان پذیرفتن قطعنامه 598 مقایسه کرد که در مقابل بی رحمی‌های جامعه بین المللی وارد عرصه جدیدی شدیم سوال اساسی این است که آیا غنی سازی در متن سند برای ایران لحاظ شده است یا خیر که باید گفت بله و حتی اگر سطح آن محدود باشد، غربی‌ها وجود آن را در کشور پذیرفته‌اند لذا این گام بزرگی است علی لاریجانی در جمع خبرنگاران پارلمانی به وظیفه آنها در شرایط کنونی جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: همه ما یک ماموریت داریم و آن سوق دادن افکار جامعه به سمت نقاط مهم است و اینکه ذهن جامعه از مسئله اصلی دور نشود که در حال حاضر مسئله هسته‌ای از مسائل مهمی است که در تاریخ ایران از جنس آن را کمتر داشته ایم. رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در ادامه یادآور شد: بعد از وقوع انقلاب اسلامی بحران زیاد داشته‌ایم که همواره با زندگی ما ایرانیان عجین بوده است اما توافق هسته‌ای صورت گرفته را می‌توان با زمان پذیرفتن قطعنامه 598 مقایسه کرد که در مقابل بی رحمی‌های جامعه بین المللی وارد عرصه جدیدی شدیم لذا اکنون بعد از 12 سال چالش سنگین در عرصه مذاکرات هسته‌ای مجددا وارد مسیر جدیدی شدیم که می‌تواند درباره آن تحلیل‌های مختلفی داشت.



بازدید : 234
نویسنده : اصلاح طلبان
سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح 16 حسن و نقطه قوت قطعنامه 2231 و برجام(برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5) را تشریح کرد.در بخشی از این اظهارنظر آمده است: امروز مسئله مهم و دغدغه اصلی در مسئولین و مردم ما مسئله قطعنامه 2231 و برجام (برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5) می‌باشد.نیروهای مسلح بیشترین دغدغه را درباره احتمال تاثیر قطعنامه و برجام در پیشرفت‌های بنیه دفاعی دارند و نگران تفسیرهای غلط مقامات آمریکایی درباره تحریم فراهسته‌ای هستند. هرگز در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف از جمله هسته‌ای نبوده است و نخواهد بود اما مقامات آمریکا با تحریک صهیونیست‌های اشغالگر قدس، مسئله تهدید دروغین هسته‌ای را بهانه قرار داده و در جهت منافع خود و ابرسرمایه‌داری جوسازی می‌کنند، با این وجود قطعنامه و برجام محاسنی دارد که متاسفانه منتقدین کمتر به آنها می‌پردازند.اینجانب به عنوان یک مطلع که نظرات کارشناسان مختلف را دریافت می‌کنم به نظرم رسید که محاسن را برای اطلاع ملت



تاوان اعلام کاندیداتوری(آیت اله هاشمی)
نوشته شده در یک شنبه 18 مرداد 1394
بازدید : 271
نویسنده : اصلاح طلبان
آفتاب یزد- امید کاجیان: هر چند نه غیر قابل پیش بینی بود، نه امری جدید... اما این بار هم بخشی از صحبت‌های اخیر آیت اله هاشمی رفسنجانی، اسبابی شد برای فرار به جلوی مخالفینش و آغاز بازی سیاسی که بعد از اعلام آمادگی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات، از سوی تندروها، کلید خورد.... اما انگار استراتژی نخ نماشده مخالفین هاشمی این روزها آنقدر از رنگ و لعاب افتاده است که آنها را وادار به روی آوری به رویکردی لوث و در عین حال ناکارآمد کرده است. رویکردی که بیش از هر چیز نشان ازآن دارد که دست مخالفین شیخ هشتادساله سیاست، این روزها خالی خالی است... تا جایی که مجبورند بگردند و بگردند تا یک جمله از حرف‌های هاشمی را ملعبه جریان سیاسی خود قرار دهند تا با آن مانور تبلیغاتی ضد هاشمی و القای روحیه ثروت طلبی اورا به دیگران بقبولانند... هاشمی اخیرا در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به کسانی که در زمان مبارزات انقلابی از بحبوحه‌های حساس سیاسی قبل از انقلاب و اوایل آن دور بودند و امروز به خاطر برخورد دری به تخته(!) برجایگاهی، تکیه زده اند ولی هاشمی و امثال او را ضدانقلاب معرفی می‌کنند، می‌گوید: دیروز در کوچه



ضدحال آمانو به تندروها
نوشته شده در شنبه 17 مرداد 1394
بازدید : 425
نویسنده : اصلاح طلبان
فتاب یزد- امید کاجیان: این روزها تندروها که چندان از توافق هسته‌ای دل خوشی ندارند از هر موضوعی و هر سوژه‌ای و اتفاقی در مسیر پیشبرد اهدافشان بهره می‌برند وبرای نشان دادن اعتراض خود به توافق صورت گرفته از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند! در این بین تناقض‌های رفتاری آنها را هم ازیاد نباید برد. انگار که چشم و هم چشمی خاصی! در جهت سد کردن راه اجرای توافق شکل گرفته است. حالا هم تندروها دست‌بردار نیستند و از هر فرصتی به‌نفع خودشان بهره می‌برند. یکی از آخرین این بهره گیری از فرصت ها، دعوت غیر معمول و خارج از عرف جمهوری خواهان کنگره ازیوکیو آمانو بود تا وی در جلسه استماع کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا شرکت کند و درباره توافقنامه ایران و آژانس توضیحاتی ارائه دهد. هر چند آمانو در این جلسه شرکت و توضیحاتی هم ارائه داد اما او حاضر نشد تا در باره بخش هایی از این توافقنامه موسوم به نقشه راه که محرمانه است اطلاعاتی دهد، موضوعی که خشم گروهی از جمهوری‌خواهان را برانگیخت. تاجایی که سناتور باب کروکر شخصیتی که از همان ماه‌های قبل از توافق، کمر همت به متوقف کردن و به نتیجه نرسیدن مذاکرات بسته بود! درباره حضورهفته پیش آمانو و توضیحاتش در سنا می‌گوید: "اکثر اعضای کنگره درحالی جلسه را ترک کردند که سوالات آنها نسبت به قبل از جلسه بیشتر شده است."



بازدید : 392
نویسنده : اصلاح طلبان
آیت الله هاشمی رفسنجانی: گرفتن حق انتخاب مردم گناه بزرگی است [بزرگنمايي قلم] [کوچکنمايي قلم] [بازگشت] http://aftabeyazd.ir/?newsid=10487 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به توافق هسته ای و کار بزرگ تیم مذاکره کننده، دولت و حمایت های رهبری اشاره کرد و گفت: می توان از مخالفان این توافق فهمید که کار مهمی برای احقاق حق مردم ایران و جلوگیری از تداوم ظلم آنان در تحریم های بین المللی انجام شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی عصبانیت اسرائیل، لابی صهیونیسم و استکباریون از توافق هسته ای را نشانه اهمیت کار دانست و گفت: ایران همیشه می گفت که براساس فتوای رهبری، ساخت بمب هسته ای را حرام می داند و الان همان قدرت هایی که به خاطر کمترین کار هسته ای جلسات بین المللی می گرفتند و قطعنامه می دادند، به عضویت ایران در باشگاه هسته ای رسمیت بخشیدند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخیر اومانو و سخنان او در جلسه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا درباره اسناد محرمانه آژانس هسته ای و گفتگو با ایران به مخالفان توافق هسته ای غرب با ایران گفت: وقتی دیدند نمی توانند به اسناد دسترسی داشته باشند، با حالت قهر جلسه را ترک کردند.آیت الله هاشمی رفسنجانی به سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: برای اینکه جلو کارشکنی های صهیونیست ها و تندروهای کنگره در مسیر توافق هسته ای را بگیرند، حرف هایی زدند که توانایی ها و آسیب ناپذیری ایران را به رخ مخالفان کشیدند



دولت نباید در انتخابات به سمت راست غش کند
نوشته شده در شنبه 17 مرداد 1394
بازدید : 286
نویسنده : اصلاح طلبان
قای دکتر! آنچه به عنوان توافق هسته‌ای رخ داد را تا چه اندازه در موفقیت سیاست خارجه کشور مهم ارزیابی می‌کنید؟ ارزش این توافق را باید با آنچه در شرایط "عدم توافق" بر سر کشور می‌آمد، سنجید. یعنی اگر توافق به سرانجام نمی‌رسید باید ببینیم چه می‌شد؟ در صورت نرسیدن به توافق، غرب که چیزی را از دست نمی‌داد حداکثر پیچ تحریم‌ها را سفت تر می‌کرد و خودش را از بازار دویست، سیصد دلاری ایران محروم می‌کرد. با کنار گذاشتن سهم ایران در اقتصاد بین الملل مطمئن باشید آن‌چنان آب از آب تکان نمی‌خورد. اما در عوض هزینه آن برای ایران سهمگین بود. راهبردی‌ترین پیامد توافق را باید پیروزی عقلانیت دانست که دستاورد کمی نیست. رهبری سیاسی ایران توانست با تشخیص به موقع تهدیدها و ارزیابی واقعی از خطراتی که ادامه تحریم‌ها متوجه موجودیت کشور می‌کرد، کم‌هزینه‌ترین و منطقی‌ترین راه را برای حل و فصل موضوع هسته‌ای پیدا کند. فرآیندی که علاوه بر حل این بحران می‌تواند تاثیرات راهبردی مهم در حوزه‌های دیگر نیز با خود به همراه داشته باشد. پروژه توافق دیپلماتیک ایران و شش قدرت جهانی در تاریخ معاصر ایران بی نظیر و در تاریخ جمهوری اسلامی موفق‌ترین در نوع خود بوده است. همین حالا هم اگر توافق در ادامه دچار شکست شود یا به مرحله اجرا درنیاید موج رقابت تسلیحاتی و بی‌ثباتی سیاسی منطقه و یاس و ناامیدی در داخل دامن کشور را خواهد گرفت. چرا از آن به عنوان موفق ترین تلاش دیپلماتیک ایران یاد می‌کنید آن را با چه توافقات دیگری مقایسه می‌کنید؟



کسی حق ندارد به نام اصلاحات حرف غلط بزند
نوشته شده در شنبه 17 مرداد 1394
بازدید : 356
نویسنده : اصلاح طلبان
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت: مخالفان اصلاح‌طلبان سعی دارند با ایراد اتهامات، اصلاح طلبان را بدنام کنند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای در همایش وحدت و همدلی اصلاح طلبان در کرمانشاه با بیان اینکه اقبال عموم جامعه به اصلاح طلبان است، اظهار کرد: اصلاح طلبی یعنی بازگشت به قانون اساسی و اهداف انقلاب. وی با بیان اینکه همواره باید بکوشیم آگاهی مردم را افزایش دهیم، گفت: اینکه جامعه ما در هشت سال دولت گذشته پذیرای یکی از خاص‌ترین دوران‌ کشور بودند به این دلیل بود که مردم در آگاهی به سر نمی بردند. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ما مدعی هستیم مخالفان اصلاح طلبان سعی دارند با ایراد اتهامات، اصلاح طلبان را بدنام کنند، لذا یکسری عقاید و اندیشه های غلط را به آنان نسبت می دهند. وی گفت: ما اصلاح طلبان به خیلی از روندهای موجود اعتراض داریم، اما باید اعتدال را رعایت کنیم. باید رفتار ما به گونه‌ای باشد که خیلی از دروغ ها که به اصلاح‌طلبان نسبت داده می شود به ما نچسبد. وی اظهار کرد: کسی حق ندارد به نام اصلاحات حرف‌های غلطی را مطرح کند. یک حرف نادرست می تواند به همه ضربه بزند. سید هادی خامنه‌ای با بیان اینکه اصلاحات یعنی قرار گرفتن هر فردی در جای درست خودش، گفت: در موضوع توافق هسته‌ای دیدیم که وقتی یک فرد متخصص به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب شد، کارها به شکل خوبی پیش رفت و این نشان می دهد در هر مسئولیتی باید افراد شایسته قرار بگیرند. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) همچنین با انتقاد از رواج برخی خشونت‌ها و تحجرها در جامعه، گفت: عده‌ای تفکر اصلاح‌طلبانه را تحمل نمی‌کنند و به دنبال تخریب هستند، اما ما باید با علم و منطق و حکمت برخورد کنیم. وی همچنین با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس، خواستار تقویت وحدت بین همه نیروهای اصلاح طلب شد.



دلواپسی رضا پهلوی برای توافق هسته ای
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 364
نویسنده : اصلاح طلبان
مجری بی بی سی که از رضا پهلوی با عنوان "رئیس شورای ملی ایران" یاد می‌کرد پرسید "آیا شما همچون آقای اوباما و آقای روحانی موافق توافق هستید یا مانند آقای نتانیاهو و عربستان با آن مخالفید؟" جام‌ نوشت: رضاپهلوی از سویی نمی‌خواست با توافق مخالفت کند بنابراین می‌گفت که چون این توافق جلوی جنگ را گرفته، خوب است اما از سویی دیگر با آن مخالفت می‌کرد و تلویحا می‌گفت که چون موضوع حقوق بشر و آزادی را نادیده گرفته، خوب نیست. وی مدعی شد: «من از دید منافع ملی کشور می‌بینم نه الزاما مصلحت نظام که این دو تا چیز کاملا متفاوت است.» مجری بی بی سی که از پاسخ‌های دوپهلوی پهلوی کلافه شده بود، پرسید: «من خیلی متوجه نشدم که بالاخره از نظر شما این توافق خوب است یا بد؟!»



بازدید : 316
نویسنده : اصلاح طلبان
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ساعتی پیش وارد تهران شد. به گزارش آفتاب، لوران فابیوس پیش از سفر به ایران اهداف سفرش را اینگونه بیان کرد که "ما می خواهیم دوباره روابطمان را با ایران برقرار کنیم البته با پایه و اساس خوب اگر ممکن باشد که به نظرم امکان پذیر است ." لوران فابیوس درباره اهداف سفرش به ایران تصریح کرد :« هدف از این سفر به اندازه کافی روشن و ساده است ما به تازه گی با هم در بحث هسته ای در وین به توافق رسیده ایم که بسیار مهم است ، البته این توافق یک بار در کنگره امریکا و همین طور در پارلمان ایران بررسی خواهد شد.» وی افزود :« باید توجه کنیم که هم ایران و هم فرانسه باید به همه تعهداتی که صورت گرفته احترام بگذارند، این نخستین مرحله است که بررسی می شود و دوباره همه موضوع هایی که باهم گفتگو کرده ایم اجرایی می شود و دومین مسئله برنامه هایی است درباره روابط دوجانبه ایران و فرانسه ، همانطور که اقای روحانی گفته اند فرمول درستی است ، این یک شروع جدید است که در دوره های گذشته روابط ما آن چنان با یکدیگر نزدیک نبوده است به همان دلایلی که شما می دانید.» لوران فابیوس با تاکید بر اینکه این یک آغاز دوباره است، تصریح کرد: «ما هر کدام یعنی ایران و فرانسه به عنوان قدرت بزرگ مسئولیت هایی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه داریم .» فابیوس: حامل پیام دعوت اولاند از روحانی هستم/ ظریف: هیأت اقتصادی فرانسه به ایران می‌آید وی درباره جزییات دیدارش در تهران تاکید کرد :« این سفر فوق العاده فشرده ای است چون در همین روز باید با همکارم آقای محمد جواد ظریف گفتگو کنم که البته گفتگوهای زیادی درباره پرونده هسته ای در وین داشتیم و همین طور افتخار دیدار با آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را دارم ، سپس ملاقاتی با معاون رئیس جمهور در حوزه محیط زیست و همین طور با وزیر صنایع و معادن ایران خواهم داشت.» به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر خارجه فرانسه درباره اهمیت سفرش به تهران گفت :« فکر می کنم که بیش از ده سال است که وزیر خارجه ای از طرف فرانسه به ایران سفر نکرده است ، یعنی اینکه ما به یک شروع خوب نیازمند هستیم برهمین اساس اخیرا یک گفتگوی بسیار مثبت میان رئیس جمهور روحانی و رئیس جمهور اولاند صورت گرفت و من خودم هم با همکار و دوستم آقای ظریف روابط بسیار خوبی دارم و فکر می کنم این سفر اجازه می دهد همکاری هایمان را در زمینه فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی گسترش دهیم .» در نشست خبری با ظریف/ فابیوس: حامل پیام دعوت اولاند از روحانی هستم لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با یکدیگر در نشست خبری مشترک شرکت کردند. فابیوس: حامل پیام دعوت اولاند از روحانی هستم/ ظریف: هیأت اقتصادی فرانسه به ایران می‌آید فابیوس در ابتدای سخنان خود با تشکر از ظریف به خاطر دعوت جهت انجام این دیدار و سفر به برخی از برنامه‌های خود در جریان سفر ی‌کروزه به تهران اشاره کرد و گفت: قرار است دیداری با آقای رئیس جمهور داشته باشم. سپس با آقای ظریف ناهار خواهیم خورد و با تعدادی از وزرای ایرانی از جمله وزرای اقتصادی دیدار خواهم کرد. سفر امروز ما به تهران کوتاه ولی فشرده خواهد بود. فابیوس: حامل پیام دعوت اولاند از روحانی هستم/ ظریف: هیأت اقتصادی فرانسه به ایران می‌آید وی با اشاره به موضوع احترام متقابل در روابط دو کشور، گفت: این دو کشور روابط دیرینه‌ای داشتند و برای هم احترام قائل هستند. ایران و فرانسه دو کشوری بزرگ هستند و فرانسه به فرهنگ، به تاریخ، تمدن و زیبایی شهرهای ایران و... احترام می‌گذارد. فابیوس خطاب به ظریف گفت: ما به دردهای مردم ایران در زمان جنگ ایران و عراق که شما در مذاکرات طولانی در ارتباط با مسائل هسته‌ای بارها به آن اشاره کردید احترام می‌گذاریم. وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی فرانسه در بخشی از سخنان خود به موضوع توافق وین اشاره کرد و گفت: در کنار احترام و اجرای تعهداتی که با یکدیگر داریم این توافق اجازه می‌دهد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند و ما همکاری‌هایمان را یکبار دیگر از سر بگیریم که این همکاری در زمینه‌های مختلفی می‌تواند باشد. فابیوس با بیان این‌که من حامل دعوت رئیس جمهور فرانسه به آقای روحانی جهت سفر به تهران در ماه نوامبر هستم، ادامه داد: امیدواریم که شاهد ازسرگیری دوباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور باشیم. گرچه همان‌طور که اشاره کردم دو کشور دارای روابط تاریخی هستند و اکنون با توجه به وضعیت جدید و برداشت تحریم‌ها قصد داریم که اگر ایران مایل باشد این همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های فرانسوی که در سطح جهانی معتبر و معروف هستند گسترش دهیم. وی محیط زیست، کشاورزی، صنعت و... را از جمله عرصه هایی دانست که می‌تواند روابط دو کشور گسترش پیدا کند و گفت: من می‌دانم توریست‌های زیادی از ایران علاقه‌مند هستند که به فرانسه بیایند و همچنین از فرانسه توریست‌هایی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند. فابیوس همچنین به اهمیت ازسرگیری روابط دو کشور در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: امروز که با آقای رئیس جمهور دیدار می‌کنم و با آقای ظریف ناهار می‌خورم بیشتر در این ارتباط صحبت می‌کنیم چرا که فرانسه و ایران هر دو جایگاه مهم و بانفوذی در منطقه دارند و دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارای علایق مشترکی هستند. وی همچنین به علاقه دو کشور به ایجاد صلح و ثبات در منطقه اشاره کرد و گفت: فراموش نکنیم که معنای توافق هسته‌ای یک توافق برای صلح و ثبات است و فقط یک توافق فنی نیست بلکه زمینه‌ساز گسترش صلح و ثبات در منطقه و جهان است. فابیوس در ادامه نشست مطبوعاتی خود با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی مبنی بر این‌که در بین افکار عمومی ملت ایران ذهنیت‌هایی در ارتباط با فرانسه وجود دارد و شما چه اقدامی برای برطرف کردن این ذهنیت‌ها انجام خواهید داد، گفت: می‌گویند یک ذهنیت در افکار عمومی ایران نسبت به فرانسه وجود دارد. من برای اولین بار است که به ایران می‌آیم بنابراین در بهترین جایگاه نیستم که بخواهم نسبت به این ذهنیت داوری داشته باشم. این دیپلمات فرانسوی که سفرش به تهران این روزها با حاشیه‌های متعددی روبرو بوده است، ادامه داد: با همتای ایرانی خود صحبت کردم و اطلاعاتی دارم. فکر می‌کنم در این قضیه احساساتی است که با هم تلاقی دارد. ایرانیان برای تاریخ فرانسه ارزش قائل هستند. ما از گذشته روابط خوبی با ایران داشته‌ایم. دو کشور دارای تمدنی بزرگ هستند. وی در این ارتباط ادامه داد: فرانسه یکی از 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است. همانطور که گفتم مردان و زنان ایرانی این احساس را در قلب خود دارند؛ چرا که در فرانسه انقلاب کبیر رخ داده و ما میراث آزادی و برابری هستیم و در عرصه تاریخ جهانی نیز فرانسه نقش مهمی داشته است و این امر واضح است. وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر منظور از این صحبت‌ها بحث مذاکرات هسته‌ای است،‌ باید در اینجا به صورت روشن بگویم که ما با هیأت ایرانی ساعت‌های طولانی مذاکره کردیم، ساعت‌های طولانی را با هم بودیم و با هم گذراندیم. گفته شده که در جریان این مذاکرات فرانسه نسبت به دیگر اعضای گروه 1+5 سرسختی بیشتری می‌کند من باید بگویم ما در مواضع خود محکم و مستحکم بودیم و استحکام مواضع داشتیم. چرا که بحث موضوع هسته‌ای مطرح بود و هسته‌ای شوخی نیست. فابیوس با بیان این‌که ما از اول فرمول آقای روحانی را مدنظر قرار دادیم، ادامه داد: ما معتقد بودیم و هستیم که فناوری هسته‌ای غیرنظامی بله و بمب هسته‌ای نه و چون صحبت از بمب هسته‌ای بود باید به صورت فنی و دقیق به مسائل می‌پرداختیم. این دیپلمات فرانسوی به نقش علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: آقای صالحی نقش مهمی در مذاکرات داشتند. فرانسه نیز دارای کارشناسان ماهری در این زمینه است و ما در این زمینه دقیق و محکم بودیم. وی با بیان این‌که این مواضع محکم و سازنده به خاطر حساسیت موضوع بود،‌ ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه مهم بود این بود که ما می‌خواستیم علیه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز مبارزه کنیم. در واقع می‌خواستیم به یک توافقی برسیم که برای همه مفید باشد. فابیوس با تأکید بر مفید دانستن توافق وین برای ملت ایران، گفت: این توافق باعث می‌شود که ملت ایران از مجازات‌ها و تحریم‌ها خلاص شود و این موضوع نباید از دید پنهان بماند. وی با بیان این‌که در بحث اشاعه فقط بحث ایران مطرح نبود، ادامه داد: اگر ما می‌خواستیم به صورت دقیق مانع اشاعه شویم باید به توافقی محکم می‌رسیدیم تا هیچ کس به ذهنش خطور نکند که به دنبال بمب هسته‌ای برود. اگر ما به توافقی نسیه و با چانه‌زنی‌های متعدد می رسیدیم ممکن بود دیگر کشورها بگویند که ما اعتقادی به این توافق نداریم و به دنبال اشاعه بروند. وزیر امور خارجه تأکید کرد: روش فرانسه در این مذاکرات این بود که به یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض برسیم. چرا که موضوع بحث جدی است و ما به دنبال مواضع محکم و سازنده برای مبارزه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بودیم. فابیوس در همین ارتباط ادامه داد: اگر چنین احساسی در بین مردم ایران وجود داشته باشد که فرانسه به دنبال یک روش محدود کننده برای توافق بوده است این درست نیست. بلکه مواضع فرانسه سازنده بود. باید این توافق را اجرا کنیم چرا که این توافق دارای ابعاد تاریخی است. ما 13 سال بود که مذاکره می‌کردیم و به لطف همکاری‌های همه این توافق حاصل شده است و باید زمینه‌های مختلف آن ایجاد شود. ظریف: گفت‌وگوهای سیاسی با فرانسه را گسترش می‌دهیم وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری گفت: در جریان مذاکرات امروز توافق کردیم که گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را گسترش دهیم. محمدجواد ظریف گفت: مدتی است گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور محدود به حوزه‌ هسته‌ای شده بود و اکنون می‌خواهیم آن را گسترش دهیم و به صورت مرتب گفت‌وگوهایی در سطح مدیران کل، معاونین وزرا و وزرای خارجه دو کشور برگزار شود. فابیوس: حامل پیام دعوت اولاند از روحانی هستم/ ظریف: هیأت اقتصادی فرانسه به ایران می‌آید ظریف به اولویت‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: مبارزه با افراط، تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری در ارتباط با محیط زیست از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور می‌تواند باشد. وی با بیان این‌که ما تلاش خواهیم کرد در این حوزه‌ها همکاری‌های مشترکی داشته باشیم، ادامه داد: ایران و فرانسه در حوزه‌ هسته‌ای نیز می‌توانند با یکدیگرهمکاری داشته باشند. وی در این ارتباط توضیح داد: درحوزه هسته‌ای علاوه بر توافق، ایران با فرانسه در این زمینه دارای روابط دیرینه‌ای بوده و این روابط اجازه می‌دهد که فرانسه حضور گسترده‌ای جهت همکاری با ایران در این عرصه داشته باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که در ‌آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور در جهت صلح و امنیت باشیم و این سفر و گفت‌وگوها زمینه‌ها را برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها فراهم کند در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از سفر فابیوس به تهران، تصریح کرد: بعد از 17 سال یک وزیر امور خارجه فرانسه در قالب سفری دوجانبه به تهران سفر کرده است. البته در سال 2003 وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران سفر کرد ولی این سفر در قالب سفر هیأت‌های سه کشور اروپایی به تهران بود و اکنون بعد از 17سال سفری در چارچوب روابط دوجانبه صورت گرفته است. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به روابط طولانی ایران و فرانسه در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ایران و فرانسه دارای سابقه طولانی هستند. البته این روابط در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و امیدواریم از این به بعد بیش از گذشته به سمت روابطی قوی‌تر و جدی‌تر در زمینه‌های مختلف حرکت کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحث‌هایی که امروز با فابیوس در دیدار دوجانبه داشته است، اظهار کرد: امروز بحث‌های خوبی در حوزه پیگیری روابط دوجانبه ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف و گسترش و توسعه این روابط داشتیم؛ با اجرای توافق برجام زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور فراهم خواهد شد. از جمله در زمینه مسائلی چون انرژی، حمل و نقل، صنایع خودروسازی و دیگر عرصه‌هایی که پیش از این ایران و فرانسه دارای روابط بودند. ظریف همچنین به سفر هیأت اقتصادی فرانسه تا پایان تابستان اشاره کرد و گفت: این سفر به ریاست یکی از وزرای کابینه فرانسه انجام خواهد شد و زمینه برای همکاری‌های بیشتر را فراهم خواهد کرد. این دیپلمات عالیرتبه به دیدارهای امروز همتای فرانسوی‌اش با چند تن از وزرای اقتصادی کشور نیز اشاره کرد. در ادامه این نشست مطبوعاتی مشترک وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در ارتباط با سفر منطقه‌ای‌اش به سه کشور کویت، قطر و عراق و همچنین دیداری که روز گذشته با خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، گفت: بحث‌های خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای جهت مبارزه با تروریسم و افراط انجام شد و خوشحال هستیم که همه در این زمینه با ما هم نظر هستند و در منطقه و جهان شاهد همصدایی و هم‌نظری برای مبارزه با افراط و تروریسم هستیم. ظریف و فابیوس بعد از پایان نشست مشترک جهت دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عازم پاستور شدند.



بازدید : 400
نویسنده : اصلاح طلبان
صداو سیمای ما، ملی نیست و در جهت آنچه که خیر و صلاح منافع ملی است گام برنمی دارد، صدا و سیمای ما یک صدا و سیمای جناحی است که متاسفانه به جناح تندروهای پایداری و طرفداران احمدی نژاد تعلق دارد. صادق زیبا کلام در گفت وگو با نامه نیوز درباره شانتاژ خبری اخیر صداو سیما در تلاش برای منفی نشان دادن جمع بندی مذاکرات هسته ای، گفت: در تمام 2 سال گذشته دریغ از پخش یک برنامه بی طرف درباره مذاکرات هسته ای در صدا و سیما، خلاصه‌ی تمام برنامه های صدا وسیما در 2 سال اخیر این بود که باید مراقب باشیم، مواظب باشیم که کلاهی بر سر تیم مذاکره کننده نرود، ما نگرانیم، به ما زور می گویند، و اینگونه ادبیاتی بر صدا و سیما حاکم بود. زیبا کلام در ادامه گفت: یک بار نشد که صداو سیما به این پرسش میلیون ها ایرانی پاسخ دهد که این برنامه هسته ای که اینقدر سنگش را به سینه می‌زنید و در 12سال گذشته از بودجه بهداشت و درمان و آموزش و راه سازی و جاده سازی و عمران و آب برق زدید و در این چاه ویل هسته ای ریختید چه منفعت و سودی برای کشور داشته است؟ بگویید چه کمکی به بالا رفتن رشد اقتصادی مملکت کرده است؟ اما دریغ از کوچک ترین پاسخ به این پرسش. وی گفت: اکنون که توانستند با مساعی 2 ساله تیم مذاکره کننده و ممارست دولت یازدهم کشور را از چاه ویل و باتلاق 8 سال گذشته خارج کنند و اعتمادی را در طرف مقابل ایجاد کنند و بگویند که ما واقعا نمیخواهیم سلاح هسته ای تولید کنیم و به دنبال برنامه هسته ای صلح آمیز هستیم متاسفانه اصولگرایان تندور به جای گفتن دست شما درد نکند شروع کردند به ایراد گرفتن که اینجای متن اینطوری است و اونجای متن اونطوری. زیباکلام، در ادامه با بیان اینکه من نمیدانم صدا و سیما چه چیزی و چه کسی را قبول دارد، تاکید کرد: صدا و سیما اگر مردم را قبول دارد، باید بداند که مردم با 4 میلیون رای به جلیلی و 19 میلیون رای به روحانی حرف و نظر خود را اعلام کردند اگر آن رای را قبول ندارند، آن شادی مردم در خیابان ها و جشن را قبول کنند، اگر آن را قبول ندارند این وضعیت مردم و به ویژه جوانان در چند هفته اخیر را ببینید و بپذیرند که گوششان را به رسانه های خارجی چسبانده بودند و منتظر نتیجه مذاکرات بودند، این اشتیاق و شور و این اضطراب را ببینند و رای و نظر مردم را بشنوند. این استاد دانشگاه در ادامه انتقادات صریح و بی سابقه خود به صداو سیما، گفت: صدا و سیما متاسفانه یک اقلیت تندرو و اندک را می بیند که نگاهشان به موضوع هسته ای نه از منظر منافع ملی که از منظر سیاسی است، آنها به جدال هسته ای نیاز دارند تا بتوانتد غرب ستیزی و استکبار ستیزی خود را توجیه کنند، چرا که اگر قرار است در موضوع هسته ای به سازش برسیم خیلی ها خواهند گفت در موضوع هسته ای که اینقدر مشکل بود ما به توافق رسیدم پس در افغانستان و یمن و سوریه و عراق که اشتراکاتمان بیشتر است نیز می توانیم به توافق و همکاری برسیم. زیبا کلام همچنین گفت: البته ایران و آمریکا بر سر موضوعاتی چون حقوق بشر و اسرائیل اختلاف نظر داریم اما خب همه کشورهای بر سر موضوعاتی اخنلاف دارند و در جایی دیگر تفاهم، به همین خاطر در کمال تاسف باید گفت تنها چیزی که برای دلواپسان مهم است آمریکا ستیزی است و نه منافع ملی. وی در پایان گفت: صداو سیما بدبختنانه به جای اینکه منعکس کننده صدای اکثریت مردم باشد، کسانی که مالیات می دهند و حقوق آقای سرافزاز را تامین می کنند، بلندگوی کسانی شده است که تیشه آنها به ریشه منافع ملی خورده است.



استقبال دلواپسانه شهرداری تهران از فابیوس / عکس
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 379
نویسنده : اصلاح طلبان
شهرداری تهران با نصب بنرهایی با روش خود به استقبال از فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه رفت. شهرداری تهران که پیش از این در جریان توافق ژنو نیز بنرهای "صداقت آمریکایی" را در سطح شهر نصب کرده و با این روش نارضایتی خود را از روند مذاکرات اعلام کرده بود حالا همزمان با سفر وزیرامور خارجه فرانسه به ایران، بنرهایی در سطح شهر نصب کرده که خبر از برگزاری مراسمی برای بازخوانی پرونده خون های آلوده به همراه نمایش فیلمی با عنوان "چندقطره خون" می دهد. مراسمی که البته کنسل شد.



نخستین اظهارنظر احمدی نژاد پس از توافق هسته ای
نوشته شده در پنج شنبه 15 مرداد 1394
بازدید : 366
نویسنده : اصلاح طلبان
وی عنوان کرد: ملت ایران در حال تغییر مناسبت های جهانی به نفع ارزش های اسلامی است و این مناسبات بر علیه مستکبرین در حال تغییر است. رئیس دولت نهم و دهم بیان کرد:درهمه شکسته شدن هیمنه مستکبرین ریشه در فرهنگ شهادت دارد. وی افزود: ایجاد موج بیداری در ملت ها موجب نگرانی و جلوگیری از رسیدن به اهداف مستکبرین شده است. وی عنوان کرد: کسی که به دنبال شهادت است جز از خدا نمی ترسد و به دنبال خدمت به مردم است و کسی که به دنبال شهادت است یاور ستمدیده گان است. رئیس جمهور پیشین کشور عنوان کرد: کسی که به دنبال شهادت است در برابر خلق خداوند متواضع است و شهید راه کمال را به همه نشان می دهد و شهادت طالبی راه و رمز پیروزی است و دشمن را خلع سلاح می کند. محمود احمدی نژاد ادامه داد: فرهنگ شهادت بزرگرترین لطف خداوند است و شهادت یک انتخاب از سوی انسان است. وی یادآور شد: مقام شهادت فقط برای کسانی بدست می آید که در راه خداوند ایثار می کنند و کسانی که در راه طاغوت و خودخواهی و قدرت طلبی کشته می شوند به جایی نمی رسند و هیچ مقامی در پیشگاه خداوند کسب نمی کنند.



بازدید : 353
نویسنده : اصلاح طلبان
معاون اول رئیس جمهور گفت: تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این سینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درنشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که به بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی اختصاص داشت در سخنانی گفت: چنین نشست‌هایی در واقع می‌تواند بین دولت و بخش خصوصی همفکری ایجاد کند. به طوری که در این نشست مسائل، مشکلات از طریق گفت‌وگو مطرح شده تا در جهت توسعه بتوانیم به راهکارهایی برسیم. وی افزود: خودم علاقه‌مند بودم که به دلیل اینکه سیاست‌های دولت به طور طبیعی پس ازتحریم دنبال می‌شود، اولین صحبت‌هایم پس از رفع تحریم‌ها در جلسات اتاق بازرگانی باشد. معاون اول رئیس جمهور افزود: از زمان انتخاب دوستان در اتاق بازرگانی توفیق پیدا نکرده بودیم که به آ‌نها تبریک بگوییم که از همین‌جا تبریک خودم را به آنها اعلام می‌کنم. به سهم خودم از بخش خصوصی تشکر می‌کنم که در هر مقطعی متناسب با شرایط سعی می‌کند افرادی را انتخاب کنند که بتوانند این بار سنگین مسئولیت را بردوش بگیرند. جهانگیری با بیان اینکه اتاق بازرگانی بخش خصوصی کشور را نمایندگی می‌کند، گفت: بخش خصوصی ایران بحمدلله بخش خصوصی بالغی است و مسائل را خوب تشخیص می‌دهد و تحلیل می‌کند. خوشبختانه گروه‌های تحصیلکرده کشور به سرعت و با علاقه‌مندی به سمت بخش خصوصی گرایش پیدا کردند. در زمانی هر تحصیلکرده‌ای علاقه‌مند بود که حتما جایی در دولت پیدا کند. اما امروز شرایط به گونه‌ای است که کمتر تحصیل‌کرده خوبی پیدا می‌شود که تمایل به خدمت در دولت راداشته باشد، بلکه می‌خواهد به صورت جدی در بخش خصوصی فعالیت کند که این تفاوت دیدگاه، تفاوت مهمی است که بالاخره در بین تحصیل‌کردگان کشور به وجود آمده است که منزلت را در این نمی‌بینند که باید حتما در بخش دولتی حضور پیدا کنند و در بخش خصوصی ورود پیدا کرد و کارآفرینی می‌کنند. جهانگیری: تا این‌لحظه چیزی نگفته‌ام/ در سینه‌ام حرف‌های زیادی دارم که به وقتش می‌گویم وی با تاکید بر اینکه تحصیل‌کردگان دانشگاهی با ورود به بخش خصوصی کارهای بزرگی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد و در این مقطع، مقطعی است که از یک بیم و هراس بزرگی عبور کرده‌ایم، مناقشه هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه‌ای که در پی آن ایجاد شده بود، پشت سر گذاشته شده و ما وارد دوره جدیدی شده‌ایم و در آستانه ورود به یک دوره پُرامیدی به نام دوران پساتحریم و یا پساتوافق قرار گرفته‌ایم. در این شرایط جدید حتما هم بخش خصوصی و هم دولت مسئولیت متفاوتی دارند. معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: در دوران پساتحریم، شرایط با فرصت‌های خوبی پیش آمده است. مهم این است که ما این شرایط را خوب تحلیل کنیم و با هم سخن بگوییم و به مسائل مشترک برسیم. باید به این نقطه برسیم و بدانیم مسائل مشترکی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد، چیست و آنها را شناسایی کنیم. جهانگیری ادامه داد: وقتی که قبلا صحبت می‌کردیم دغدغه‌ اصلی‌ ما این بود که تحریم‌ها مسائل جدی است و باید به دنبال این می‌بودیم که راهکاری برای آن پیدا کنیم و وقتی با هم صحبت می‌کردیم با پشیتبانی و صبری که ملت از خودشان نشان دادند، توانستیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم. ملت ایران در دوران تحریم بسیاری از سختی‌ها را تحمل کردند و لب به گلایه باز نکردند بلکه طوری صحبت کردند تا پشتوانه‌ای برای مسئولینی که در حال مذاکره هستند، باشند. وی با بیان اینکه مردم در دوران تحریم به این موضوع فکر می‌کردند که باید بالاخره این دوران را طی کنیم، گفت: البته راهنمایی‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار در دوره مذاکرات کارگشا بود. به خصوص در این دو سال به طور مرتب برخلاف مطالبی که گاهی گفته می‌شود، تمامی جلساتی که در مذاکرات انجام می‌شد، هم به صورت آنلاین و مستقیم از همانجا به محضرشان ارسال می‌شد و هم بلافاصله بعد از آن، جلسات برگزار و گزارش ریز ارائه و راهنمایی‌ها گرفته می‌شد و مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد. جهانگیری در همین زمینه تاکید کرد: شخص آقای رئیس جمهور به صورت ویژه مذاکرات را مدیریت کرد. انصافا آقای روحانی نشان داد که در دوران مذاکره یک مذاکره کننده قوی و یک انسانی است که شناخت دقیقی از تحولات سیاسی بین‌المللی دارد. البته در مواقعی بود که نیازمند تصمیم‌گیری‌های بسیار پیچیده و سختی بود که شخص رئیس جمهور تصمیم‌گیری می‌کرد. تیم مذاکره کننده ما نیز بسیار قوی، توانمند، با تجربه و با دانش بسیار بالایی انتخاب شده بود که بنده فکر می‌کنم می‌توان گفت این موضوع پیروزی منطق گفت‌وگو و قدرت دیپلماسی و نیز هنر مذاکره بود که در مقابل سیاست تهدید و تحریم توانست ایران را بربام افکار عمومی دنیا بنشاند. وی افزود: نباید تردید کنیم که این ایام در تمام دنیا البته به جز موارد استثنایی، منطق و ملت ایران در کانون توجه جهانیان است. هم مردم، هم کشورها و هم قدرت‌ها به ایران توجه دارند که به همین دلیل است که جز رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه که به دلیل گرفتاری‌هایی که پیدا کردند، تقریبا تمام کشورهای دنیا و دوستان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی خوشحال هستند و از این کار حمایت می‌کنند. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دوران پساتحریم فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است که باید بتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم، گفت: نا باید در این فرصت، بخشی از خسارت‌هایی را که به کشور وارد شده را ترمیم کنیم. کشور موقعیت بین‌المللی ممتازی پیدا کرده و باید از این موقعیت بین‌المللی ممتاز استفاده کنیم. باید اجازه ندهیم که افراطی‌ها و رژیم صهیونیستی و کسانی که به هر حال می‌خواستند جمهوری اسلامی را در یک حالت التهاب قرار دهند که نتواند به توسعه برسد، میدان‌دار شوند. ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم. وی تصریح کرد: تصور بنده این است که ما باید از تجربه تلخی که داریم، درس بگیریم. فرصت‌هایی خوبی برای کشور جهت توسعه پیش آمده است؛ اگر از این فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شد این فرصت‌ها به فرصت‌سوزی تبدیل می‌شدند و بعد از اینکه در مقطعی از دستمان می‌رفت، تاسف می‌خوردیم که فرصت خوبی پیش آمد و از آن استفاده نشد، توسعه پیدا نکردیم و نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم تا به این مقطع رسیدیم. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه میلیاردها دلار درآمد به کشور وارد شد که می‌شد این حجم درآمدها به یک نقطه‌ای برای توسعه کشور تبدیل شود، افزود: متاسفانه بعضا این میزان حجم دلارها به ضد خودش تبدیل شد، یعنی نه تنها توسعه ایجاد نکرد بلکه برای کشور مشکل ایجاد کرد. ما در دوران پساتحریم باید فارغ از مسائل دیگر ببینیم چه فرصت‌هایی برای توسعه کشور ایجاد شده و به این نقطه برسیم که با این فرصت‌ها چگونه می‌خواهیم حرکت کنیم. جهانگیری در ادامه، بخش خصوصی را واقعیت اقتصاد ایران دانست و افزود: در دوران جنگ معمولا دولت‌ها تصمیماتی می‌گیرند که خیلی مناسبِ شرایط اقتصاد آزاد و رشد توسعه کشور نیست و بیشتر دنبال این هستند که شرایط موجود را اداره کنند. ما نباید در این تردید کنیم که در دوران تحریم می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ اقتصادی علیه ملت و کشور ایران بودیم. دامنه تحریم‌ها و فشارها علیه بنگاه‌های اقتصادی تقریبا به حدی بود که همه بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داده بود. ما امکان فروش نفت و گاز جز به تعداد محدودی کشور نداشتیم. البته آن هم باید از طریق پول ملی آن کشور خرید و فروش می‌شد. بانک‌ها نیز اجازه جابه‌جایی پول نداشتند و آنها خودشان با شرایط تحمیلی که می‌خواستند شرایط انتقال را تعیین می‌کردند. وی با بیان اینکه در دوران تحریم بیمه‌ها به عنوان پشتوانه‌های اقتصادی تحریم جدی شده بودند، گفت: در این شرایط شهروند ایرانی را تحریم کرده بودند. یعنی اصلا ایرانیان خارج از کشور نیز به جرم اینکه متولد ایران بودند اجازه افتتاح حساب بانکی را به آنها نمی‌دادند. واقعا دوران سختی بود. در این دوران حتما یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد این بود که دولت سیاست‌هایی وضع کند و تصمیماتی بگیرد که فشار به زندگی مردم کمتر شود. شرایط اداره کشور نسبت به پیشرفت و توسعه مقداری مهمتر بوده و می‌بایست شرایط متناسب با آنها باشد. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که ما باید انجام دهیم این است که همه تصمیماتی که برای متمرکز کردن تصمیم‌گیری‌ها برای دوره تحریم اتخاذ شده است را می‌بایست لغو کنیم. اصلا نباید تصمیمات آن دوره را برای دوران پس از تحریم اعمال کنیم. حتی قوانین کشور نیز باید همین‌گونه باشد. ما ستاد تدابیری درست کرده بودیم که برخی از قوانین کشور و برخی مقررات را مجبور بودیم براساس مصوبات‌مان نادیده بگیریم که بتوانیم تحریم‌ها دور بزنیم و مشکلات کشور را با آن حل کنیم که این برای دوره تحریم بوده است. کاری که ما باید انجام دهیم این است که دقیقا سیاست‌هایی که اتخاذ شده که در این جمع نیز به آن نیز اشاره شده به صورت رسمی در نامه‌ای به ما ارسال شود تا آنها را به صورت موارد مشخص پیگیری کنیم. وی در ادامه اظهار داشت: نباید هیچ شرکتی جای بخش خصوصی را در این دوران تنگ کند که این شامل شرکت‌های دولتی و دیگر شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود. آنها اگر می‌توانند با سازوکار رقابتی برنده شوند در مناقصات شرکت کرده و برنده شوند. شرکت‌های عمومی هستند که به مردم تعلق دارند، از جمله آنها می‌توان به صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد. جهانگیری تصریح کرد: ما به صورت جدی در این دوران چالش‌های جدی داریم که یکی از چالش‌ها این است که آسیب‌هایی در گذشته به اقتصاد کشور وارد شده که مهمترین آن این است که باید این آسیب‌‌ها را شناسایی و اصلاح کنیم. توسعه کشور کُند شده است، روال حرکت توسعه کشور امروز حتی نسبت به همان روالی که تا برنامه سوم طی می‌کردیم، به دلایلی کند شده است. وی با تاکید بر اینکه کشور ما باید رشد اقتصادی 8 درصدی یا بالاتر از آن داشته باشد، گفت: کشور ما دارای توان و استعداد برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی است که باید بخش خصوصی به آن توجه کند. ما چند میلیون جوان بیکار و جویای کار در کشور داریم که باید به آنها توجه شود. تعداد شاغلین کشور در سال 1384 حدود 20 میلیون نفر بوده که در سال 1392 هم این تعداد همین میزان بوده است که نشان دهنده این است که خالص شغل در کشور ایجاد نشده و یا اگر ایجاد شده، بسیار کم بوده است. بنابراین حجم نیروی بیکار زیادی مانده که این نیرو از ما کار طلب دارد. جهانگیری در همین زمینه اظهار داشت: با کار زودبازده ضربتی، کار ایجاد نمی‌شود. یکی از دغدغه‌ها و مطالبات معوق طرح‌های زودبازدهی است که همین‌طور ایجاد شده است. تصور می‌شد که خدمت می‌شود و منابع هم هزینه می‌شود اما منابع در جای خودش هزینه نمی‌شد که بانک‌ها گرفتار می‌شدند و منابع نیز در جای خودشان نیز مصرف نشده بودند. این شرایطی است که ما شاهد آن بودیم. وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید به صحنه اقتصادی کشور بیاید، گفت: ما حتما بهبود فضای کسب و کار را در اولویت اول کارمان قرار می‌دهیم؛ از دو سال گذشته تا کنون در چند جلسه دولت، وزیر اقتصاد و تیمی که مسئولیت بهبود وضعیت کسب و کار را برعهده دارد گزارشی ارائه داده و اقدامات‌شان را در جلسات دولت تشریح کرده‌اند. به طوری که وزیر اقتصاد گفته است که 1600 مجوز شناسایی کرده‌ایم که در دولت وجود دارد و معتقد است بخش قابل توجهی از این مجوزها باید لغو شود که در همان جلسه به وزرا تاکید کردم و گفتم که خودتان مجوزهایی که احصاء شده و در حوزه مسئولیت‌تان است و صلاح می‌دانید که لغو کنید را لغو کنید. البته وزیر اقتصاد نیز مجوز دارد که اگر دستگاهی آنها را لغو نکرد، خودش با هماهنگی بنده آنها را لغو کند. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه موانع سرمایه‌گذاری و تولید باید رفع شود، افزود: قانون آن در مجلس تصویب شده و معتقدیم تسهیل کننده تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است اما در مقطعی مصوباتی داشتیم که تحریم‌ها وجود داشت و نمی‌شد حتی به این فکر کرد که تصمیماتی بگیریم که به جامعه بگوییم به تحریم‌ها فکر کرده‌ایم. ما با طرف خارجی روبرو بودیم و باید به طرف خارجی این علامت را می‌دادیم که با وجود تحریم‌ها می‌خواهیم و می‌توانیم کشور را اداره کنیم تا آنها فکر نکنند که ما به شدت به این نیازمندیم که تحریم‌ها برداشته شود. به هر حال در یک مبارزه بودیم و می‌بایستی متناسب با آن تصمیم‌گیری کنیم. جهانگیری در ادامه اظهار داشت: ما باید سرمایه اجتماعی کشور را افزایش دهیم. ما برای اداره کشور در این دوره جدید نیازمند امید و اعتماد مردم هستیم. یقینا یکی از جاهایی که سرمایه‌‌های اجتماعی کشور را برباد داد و به آن آسیب رساند، مسئله فساد بوده که ما نسبت به آن تردیدی ندرایم ما باید با فساد سیاه سازمان یافته‌ای که مثل موریانه به جان کشور افتاد است، مبارزه کنیم. "بنده لحظه‌ای در این راه تردید ندارم و معتقدم باید هزینه مبارزه را با فساد را پرداخت کرد و می‌دانم که این راه دشواری است و راهی نیست که ساده باشد و فکر کنیم که با 4 تا شعار دادن بتوانیم آن را حل کنیم. اگر شعار دهیم مثل گذشته می‌شود و شعار می‌دهیم و کسانی می‌دانند که اینها آدم‌های این کاره نیستند و شعارهای ما را تکرار می‌کنند و فسادهای‌شان را نیز انجام می‌دهند. ما باید برای مبارزه با فساد با برنامه و دقت حرکت کنیم. فسادهای بزرگ به دلیل اینکه منابع کشور را برباد داده است مورد توجه قرار دارد و عده‌ای نیز که بانی این کار بوده‌اند، همچنان نشسته‌اند و مدعی هستند." وی افزود: طرف امضا کرده که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول نفت کشور در اختیار آقایی قرار بگیرد اما به جای اینکه شرمنده ملت باشد و از ملت عذرخواهی کند و بگوید که اشتباه کرده‌ام، البته نمی‌گوییم که سوءنیت داشته است، تازه طلبکار هم است و جوری حرف می‌زند که انگار دیگران بدهکار هستند که این شرایط ایجاد شده است. گفته می‌شود دو میلیارد و 700 میلیون دلار در تاریخ بی‌سابقه است که واقعا بی‌سابقه است. بنده در جایی گفته‌ام که اگر کسی را پیدا کردید که دو میلیارد و 700 میلیون و یک دلار برده باشد بگویید که من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم از او دزد بزرگتری نیز بوده است. در دنیا می‌گویند که با 10 میلیون دلار فیفا به هم ریخته و پول جابه‌جا شده است که ضمانتنامه پولی نیست و پول است که دو میلیون و 700 میلیون دلار پول جابه‌جا شده است به این آقا می‌گویند که ما نمی‌توانیم این پول را توزیع کنیم و شما آن را توزیع کن، بخشی از آن نیز پول نفت بوده و به مردم تعلق دارد. مگر می‌شود این مبلغ را با چمدان جابه‌جا کرد. ما که در این تحریم‌ها بوده‌ایم و می‌دانیم که چقدر سخت است. معاون اول رئیس جمهور در همین زمینه گفت: من از همین‌جا می‌گویم نه در این دولت بلکه در دوران گذشته تصمیماتی گرفته شده و عده‌ای سودجو دست به کارهایی بزنند و برخی از پول‌های کشور دست‌شان است. البته تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این سینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم. دو سال از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد و مکرر به دستگاهی که مسئول آن است گفته‌ایم که ارز مملکت را گرفته‌اید که کاری در دوران تحریم انجام دهید حالا ارز را برگردانید اما با نهایت جسارت نه تنها آن را برنگردانده‌اند همین‌جور نگاه می‌کنند، البته سعی می‌کنیم تا جایی که سعی می‌شود این مسائل را نگوییم تا مردم نگران نشوند. یکی از کارهایی که باید انجام شود مبارزه با فساد جزئی و کلان است. جهانگیری افزود: ما در این دولت دستور دادیم که دولت الکترونیک درست شود و سامانه‌های گمرکی نیز در جاهای حساس بیشتر مورد تمرکز قرار گیرد. ما گفتیم همه چیز گمرک باید الکترونیکی شود. سیستم بانکی باید بیشترین سامانه الکترونیکی را در خوش جای دهد. معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: در جلسه‌ای که با آقای سیف داشتم، صحبت‌هایی مطرح و مشخص شد که یک نفر در یکی از شعبه‌‌های بانک‌های کشور 900 حساب بانکی دارد که این نمونه‌ای است که می‌تواند عاملی برای فساد باشد. ما در دولت مشخص کرده‌ایم که گلوگاه‌های فسادپذیر شناسایی شده تا برای رفع آنها اقداماتی انجام شود. البته قبول دارم که شاید در بدنه هم برای اجرا مشکلی داشته باشیم. اما تاکید ما این است که دوستان به ما در این زمینه کمک کنند. وی با بیان اینکه باید اعتماد را به مردم برگردانیم، از بزرگ شدن دولت انتقاد کرد و گفت: یکی از شرکت‌هایی که در سال 84 تحویل دادیم، تولیدی 2/7 میلیون تن بود که حدود شش یا 7 هزار نفر در آن اشتغال داشتند که مدیر این شرکت اخیرا نزد من آمد و گفت که تولیدمان کمی کمتر شده است و شاغل‌شان نیز 22 هزار نفر شده که از این نمونه در شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی از دفتر وزیر تا جزئی‌ترین بخش را گرفته است، داریم. ما حتما نیازمند این هستیم که یک دولت چابک و توانمندی که بتواند تصمیم‌گیری‌های خوب را داشته باشد را ایجاد کنیم که این جزو اولویت‌های‌مان است و حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت. معاون اول رئیس جمهور همچنین به سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ما کشوری هستیم که به سرمایه‌گذاری نیاز داریم باید شرایطی فراهم شود که از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کنیم. ما در زمانی 9 درصد سهم تولید نفت دنیا را در اختیار داشتیم و این به دلایلی کاهش پیدا کرده است. بالاخره امروز وضع تولید نفت را می‌بینیم. در صنایع عمده ما باید تولید کننده و صادر کننده اصلی باشیم که در این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. در بخش نفت و گاز و میادین مشترک باید توجه جدی به سرمایه‌گذاری شود این از دغدغه‌های جدی دولت است. وی با تاکید بر اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه میادین مشترک از سوی وزارت نفت آماده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر وزارت نفت 70 میلیارد دلار پتروشیمی آماده شده دارد که یا نیمه کاره و یا عمدتا متعلق به بخش‌های دولتی و یا نیمه دولتی است که اگر این طرح‌ها راه‌اندازی شود 50 میلیارد دلار ارزش محصولاتش است. بخش خصوصی باید فعال شود و اجازه ندهد که سهمش در این حوزه کوچک شود. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:‌ مهمترین کاری که با دولت‌ها انجام می شود این است که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که آنها با سیستم بانکی ما کار کنند. در حال حاضر بیمه‌ صادرات دنیا به روی ما بسته است و بعضا نیز طلبکارند و مدعی هستند که پولی از ما طلب دارند که این درست است، بیمه‌‌های صادراتی حتما باید فعال شده و از این وضعیت خارج شوند. جهانگیری با تاکید بر اینکه شرایط امروز رتبه‌بندی ریسک اقتصادی بین‌المللی بیرون آمده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کارشناسان بیایند و از ریسک اقتصاد ایران را در عرصه بین‌المللی مشخص کنند. باید شرایطی فراهم کنیم که ارتباط بانکی ایجاد شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز شرایط ایران پس از تحریم‌ها به گونه‌ای است که همه کشورها تمایل دارند با ایران همکاری کنند. دنیا امروز در شرایطی است که ایران می‌تواند حتی برای تکان دادن اقتصاد اروپا بازاری را فراهم کند. یعنی شرایط ایران، شرایطی است که کشورهای مختلف اروپایی با نهایت علاقه‌مندی به ایران می‌آیند. فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم در همین راستا قبل از سفرش به ایران به آقای روحانی گفته بود که به شرکت‌های فرانسوی گفته‌ام که امروز بازار ایران با گذشته تفاوت کرده و به فکر این نباشید که چند کالا بفروشید و برگردید بلکه با ایران باید سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشید.



بازدید : 320
نویسنده : اصلاح طلبان
وکيل محمود احمدي نژاد عصر ديروز از شکايت موکلش از اسحاق جهانگيري معاون اول دولت یازدهم به دليل آنچه که «اتهامات بی اساس علیه دولت قبل با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش در اذهان عمومی» مي خواند خبر داد. ساعتي بعد، دفتر معاون اول در اطلاعيه اي اعلام کرد: «از طرح شکایت آقای احمدی‌نژاد در دستگاه قضایی استقبال نموده و مستندات تخلفات و سوءمدیریت‌های آقای احمدی‌نژاد را به مرجع قضایی تسلیم خواهیم کرد.» محمدرضا خباز که در مجلس هشتم عضو هيات تطبيق قوانين و مقررات بود و در جريان صدها تخلف دولت هاي نهم و دهم در تدوين آيين نامه هاي اجراي قوانين مصوب و عدم ابلاغ و اجراي قوانين بود، در گفت و گو با خبرآنلاين، از نخستين شکايتي ياد کرد که به همراه 11 تن از نمايندگان مجلس عليه قانون شکني هاي دولت احمدي نژاد به کميسيون اصل 90 ارائه داده بود. شکايتي که اوايل عمر مجلس هشتم از سوي کميسيون اصل نود بايگاني شد. وي با بيان اينکه «مجلس هشتم اراده اي براي برخورد با تخلفات دولت احمدي نژاد نداشت»، افزود: تصور من اين بود که مجلس و به نوعي از او مي ترسيد. عده اي از نمايندگان از زبان «اتهام زن» او مي ترسيدند و معتقد بودند که بايد از تذکر به دولت حذر کرد، در غير اينصورت ممکن است احمدي نژاد اتهاماتي را بزند که نشود مساله را جمع کرد. کميسيون اصل نود به 10 مورد شکايت ما از رفتارهاي غيرقانوني احمدي نژاد، که زمينه اضمحلال کشور را فراهم مي کرد، رسيدگي نکرد و حتي به ما گفتند که شما اصلاح طلبان هنوز حاضر به تحمل مسائل نيستيد و قصدتان برخورد سياسي با رئيس جمهور است. خباز افزود: شکايت ما بايگاني شد تا اينکه پس از 11 روز خانه نشيني احمدي نژاد و گارد گرفتنش در مقابل رهبري، مجلس کم کم به ماهيت او پي برد و مشابه شکايت ما را 12 نفر از اصولگرايان به کميسيون اصل نود بردند. ما هم اعتراض کرديم که چرا به اعتراض 10 ماه پيش ما رسيدگي نشد؟ نهايتا اين دو شکايت تلفيق شد و مجلس به اين شکايت راي داد و به قوه قضاييه ارجاع شد. قوه قضاييه به شکايت نمايندگان مجلس هشتم از احمدي نژاد رسيدگي نکرد نماينده مجالس ششم تا هشتم در پاسخ به اينکه چه پاسخي به اين شکايت از سوي قوه قضاييه داده شد؟، گفت: هنوز به آن رسيدگي نشده چون علي القاعده بايد از ما به عنوان شاکي دعوت مي شد و با گذشت حدود چهار سال از آن شکايت، هنوز خبري از رسيدگي به اين موضوع از سوي دستگاه قضايي نيست. احمدي نژاد به کرات، مجلس را به توپ بست او که از امضا کنندگان طرح سوال از رئيس جمهور هم بوده، پاسخگويي وي در جلسه علني مجلس را «به توپ بستن مجلس» مي داند و مي گويد: اگر يکبار فيزيکي مجلس در دوره مشروطه به توپ بسته شد، در عوض احمدي نژاد به کرات مجلس را به توپ بست! معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: همه کارهاي آن دولت بويژه در قانون شکني، در بي توجهي به قوه مقننه و برخورد با قوه مقننه، در برخورد با مراجع تقليد و حتي بي حرمتي به مقام معظم رهبري و بر زمين گذاشتن فرمايشات ايشان و انحراف از برنامه چهارم و پنجم و تاخير در اجراي سياست هاي کلي نظام و ....بي سابقه بود. ....تا سيه روي شود هر که در او غش باشد خباز که از شکايت احمدي نژاد از جهانگيري و پاسخ جهانگيري دال بر ارائه مستندات دولت گذشته، استقبال مي کرد، افزود: خيلي خوب شد که اين اتفاق افتاد. يکي از آرزوهاي ماهمين است که در مقبال حرف حساب ما و درد دلي که با مردم مي کنيم، خودش يا وکيلش عکس العمل نشان دهد و يک بار هم که شده پاسخگو باشد. به قول شاعر «خوش بود گر محک تجربه آید به میان، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد». به گفته وي، جهانگيري تنها قطره اي از درياي تخلفات احمدي نژاد را عنوان کرده و اگر بيم فراهم آوري موجبات بدبيني مردم به دولت ها وجود نداشت، مي شد مثنوي 70 من از تخلفات احمدي نژاد منتشر کرد. چرا که فقط شمارش قانون شکني هاي او يک کتاب مي شود و اگر مردم بدانند اوچه ها کرده، براي هر مورد تخلفش بايد يک هفته عزاي عمومي اعلام کنند. خباز با اشاره به تخلفات پرشمار سازمان تامين اجتماعي در دولت گذشته، گفت: شما فقط رقم اختلاس هايي متعددي که پرونده هايشان در حال رسيدگي است را به 70 ميليون جمعيت ايران تقسيم کنيد، ببينيد که به هر کس چقدر مي رسيد؟ اما باز هم آقايان دو قرت و نيمشان باقي است و مدعي شکايت مي شوند. درخواست سريال مناظره با احمدي نژاد در تلويزيون نماينده سابق کاشمر با اعلام آمادگي براي مناظره با احمدي نژاد، خاطرنشان کرد: من که در مجلس بودم و الان هم دورادور دستي بر آتش دارم، مي دانم که نه يک مناظره، بلکه بايد يک سريال مناظره در صداوسيما بگذارند و من به عنوان ناقابل ترين فرد شاکي از ايشان اين موارد را در يک جلسه آن براي مردم بيان کنم تا مظلوم نمايي نکنند. مردم حقشان است بدانند که او در چه شرايطي کشور را تحويل گرفته و چگونه به دولت بعد تحويل داده است. عقب گرد 15 ساله دستاورد دو دولت احمدي نژاد به گفته معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور، تحليل هاي اقتصادي امروز حاکي از اين است که اگر همه کشور دست به دست هم داده، تحريم ها تماما لغو شوند، اتفاق غير مترقبه اي از سيل و زلزله و جنگ و ... رخ ندهد و همه شرايط در کشور آرام باشد، 15 سال طول خواهد کشيد که کشور به سال 84 بازگردد! يعني زناني که دولت احمدي نژاد، اداره کشور را در اختيار گرفته بود. تازه اين خوش بينانه ترين پيش بيني است! خباز در پايان ابراز تعجب کرد که چطور با چنين سابقه عملکردي، به خودشان اجازه داده اند در قبال افشاي يک قطره از حقايق تخلفاتشان، شکايت کنند. البته او بار ديگر از اين موضوع استقبال کرد و گفت: اميدواريم با اين اتفاق مردم بيشتر در جريان عملکرد دولت گذشته قرار گرفته و تاريخ و آيندگان هم در اين باره به قضاوت بنشينند. زیباکلام: دلیل شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری،تاثیر گذاشتن بر پرونده بقایی و دیگر متخلفان دولت اوست همچنین صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران علت شکایت احمدی نژاد از اسحاق جهانگیری را مخدوش کردن موفقیت های اخیر دولت دانست و افزود: احمدی نژاد با ارائه این شکایت می خواهد ، توجه و موفقیتی که به نفع دولت در زمینه انعقاد توافق وین به وجود آمده را ، مقداری کدر کند . وی بیان کرد: دلیل دیگر آن است، که ایشان می خواهد با شکایت از اسحاق جهانگیری ی فضای حقوقی و حقیقی را بهم بریزد و مخدوش کند و مسائلی که در رابطه با آقای بقایی و پرونده های متعددی که در رابطه با دولت ایشان در آن هشت سال به وجود آمده خدشه دار کند. این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: وی با ایجاد شلوغی می خواهد ، بخشی از مردم متوجه نشوند که حقیقت چه بوده و در آن هشت سال چه بر سر مملکت آمده است. با سر و صدا راه انداختن و شکایت کردن و مصاحبه می خواهد مانع توجه به مسئله اصلی فساد شود.فساد دولت نهم و دهم تاریخی بود ، شما در هیچ دوره ای چنین چیزی مشاهده نمی کنید.ایشان می خواهد، جو کشور را شلوغ کند تا مسائل اصلی مرتبط با پرونده های عدیده فساد دوره ریاست جمهوری اش، مورد توجه قرار نگیرد. زیبا کلام افزود: آقای جهانگیری نماد دولت یازدهم می باشد. نیم ایشان برای دولت یازدهم است و نیم دیگر برای دولت زمان آقای هاشمی رفسنجانی . در حقیقت احمدی نژاد با شکایت از آقای جهانگیری می خواهد آن بغض و کینه ای را که نسبت به آقای هاشمی داردبیان کند. وی در پایان گفت: دولت در قبال این شکایت باید بگذارد، قوه قضیه مسیر قانونی خود را طی کند و آنچه را که لازم است سخنگوی دولت ، خود آقای جهانگیری و شخص رئیس جمهور برای روشن کردن افکار عمومی بگویند، برای مردم توضیح دهند و مابقی را به سیر قضایی بسپارند.



بازدید : 474
نویسنده : اصلاح طلبان
با آغاز به کار دولت یازدهم، اسحاق جهانگیری در کنار اکبر ترکان، شاخص‌ترین چهره‌های دولت بودند که با اعتراض به مفاسد اقتصادی رخ داده در دولت‌های نهم و دهم در سخنرانی‌ها و مصاحبه های مختلف به برخی مصادیق آن مفاسد و سوء مدیریت‌‌ها اشاره کردند. جهانگیری بارها بر ضرورت پیگیری پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و از اتلاف 720 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی از طریق واردات، سخن گفت. پیگیری‌ها و افشاگری‌های جهانگیری سرانجام به شکایت محمود احمدی‌نژاد از وی منجر شد. وکیل احمدی نژاد در این خصوص گفت: "آقای اسحاق جهانگیری در سال های اخیر با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش در اذهان عمومی، اقدام به طرح اتهامات بی اساس علیه دولت قبل کرده که در سطح وسیعی در رسانه های مکتوب و شبکه های مجازی و صوتی و تصویری منتشر شده است." در واکنش به این اقدام، دفتر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: "از طرح شکایت آقای احمدی‌نژاد در دستگاه قضایی استقبال نموده و مستندات تخلفات و سوءمدیریت‌های آقای احمدی‌نژاد را به مرجع قضایی تسلیم خواهیم کرد." فرصتی برای محاکمه احمدی‌ نژاد در خصوص مفاسد اقتصادی دوران محمود احمدی‌نژاد تا کنون گزارش‌ها و مطالب بسیاری منشر شده است. بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز در دو سال گذشته بارها بر ضرورت محاکمه محمود احمدی‌نژاد تاکید کرده‌اند. امری که به دلیل برخی مصلحت سنجی‌ها هیچ گاه در دستور کار دستگاه قضایی قرار نگرفت. حال که احمدی‌نژاد با طرح شکایت از معاون اول رئیس جمهور، برای گشوده شده این پرونده علاقه نشان داده است، به نظر می‌رسد موقعیت مناسبی برای طرح این موضوع ایجاد شده است. پیگیری مفاسد اقتصادی، خواست بدنه اجتماعی حامی دولت، از دولت‌مردان است. اگر مسئولان دولت یازدهم بر وقوع مفاسد اقتصادی متعدد در اکثر حوزه‌های اقتصادی در دو دولت محمود احمدی‌نژاد اصرار دارند و بسیاری از کاستی‌های اقتصادی موجود را محصول مفاسد و سوء مدیریت دولت گذشته می‌دانند، این دادگاه فرصتی تاریخی برای تشریح تخلفات دولت احمدی‌نژاد است. حال که جهانگیری از طرح شکایت احمدی‌نژاد استقبال کرده و قصد دارد مستندات تخلفات و سوء مدیریت‌های احمدی‌نژاد را به دادگاه تسلیم کند، ضروری است متن دفاعیه خود را به همراه مستنداتی که قرار است دادگاه ارائه کند، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. این اقدام می‌تواند به آزمونی فیصله بخش و راستی آزمایی در خصوص ادعای فساد گسترده اقتصادی در دوران محمود احمدی نژاد تبدیل شود. هر گونه مصلحت اندیشی از سوی دولت و بی اعتنایی به افکار عمومی، به زیان دولت یازدهم خواهد بود و به بی اعتبار شدن سایر ادعاهای دولت منجر می‌شود. آزمونی برای اصولگرایان نتیجه این دادگاه می‌تواند به آزمونی برای راستی‌آزمایی ادعای اصولگرایانی تبدیل شود که مدعی مبارزه با فساد هستند. اسفند ماه سال گذشته جمعی از اصولگرایان با برپایی همایشی تحت عنوان "تقدیر از فعالان رسانه‌ای پیشتاز در مبارزه با فساد" ، که در فرهنگسرای اندیشه برگزار گردید به تقدیر و تشکر از عملکرد خود در مبارزه با فساد پرداختند! در این مراسم از تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی خبرگزاری‌ها و نشریات اصولگرا به دلیل آنچه پیگیری موضوع مفاسد اقتصادی ( به خصوص پیگیری پرونده محمدرضا رحیمی ) نامیده شد، تقدیر به عمل آمد. واکنش اصوگرایان به مفاسد اقتصادی احمدی‌نژاد، معیاری برای سنجش صداقت‌شان است. اصولگرایان در حالی خود را مدعی و پیشگام مبارزه با فساد می‌دانند که یادآوری گذشته‌ای نه چندان دور به آنان خالی از لطف نیست. مبارزه با فساد یکی از اصلی ترین شعارهای کمپین انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سال 84 بود. در آن ایام، احمدی نژاد مدعی بود در صورت پیروزی در انتخابات، پاک دست ترین دولت تاریخ ایران تشکیل خواهد داد. احمدی نژاد به محض پیروزی در انتخابات، مسیری دیگر را پیمود. دولت نهم و دهم با بی اعتنایی کامل به نهادهای قانونی و علاقه وافر به گریز از هر گونه قید و بند قانونی ، اقتصاد ایران را به آنجا رهنمون ساخت که به تعبیر اسحاق جهانگیری، فساد از یک امر موردی به یک رویه تبدیل شد. دوران احمدی نژاد ، دورانی بود که در آن فساد در اقتصاد ایران به "فساد سیستماتیک" ارتقا پیدا کرد. اولین بارقه های این فساد را می توان در گزارش تفریغ بودجه سال 87 مشاهده کرد. حجم و گستره پرونده های مفاسد اقتصادی در بازه زمانی 1384 تا 1392 به گواه آمار با هیچ دوره‌ای از تاریخ معاصر قابل قیاس نیست و دورانی متمایز محسوب می شود. اصولگرایان: فعالان فساد، ساکتین فساد اما اصولگرایانی که این روزها خود را از پیشگامان مبارزه با فساد می دانند در دوران فعالیت دولت نهم و دهم نسبت به مفاسد اقتصادی چه واکنشی نشان دادند؟ اصولگرایان در دوره 8 ساله محمود احمدی نژاد به دو بخش تقسیم شدند: فعالان فساد و ساکتان فساد. بخشی از اصولگرایان، فعالانه با فساد اقتصادی همراه شدند و بخش دیگری از اصولگرایان نیز با سکوت­ شان، جاده صاف کن بخش اول شدند. ساکتان فساد اگر چه امروز سعی دارند خود را همراه قافله جا بزنند اما تا همین دو سال پیش شریک سیاسی دولتی بودند که این روزها خودشان آنرا لانه فساد می نامند. فعالان فساد که تکلیف شان روشن است اما این که ساکتان دیروز فساد ، امروز خود را پیشتاز مبارزه با فساد بنامند و این عنوان خودخوانده را باور کنند، جز فرار به جلو و نعل وارونه زدن، نام دیگری ندارد.



بازدید : 302
نویسنده : اصلاح طلبان

سرویس سیاسی- یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: باید برنامه اساسی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده همگرایی باشد در نتیجه اصلاح طلبان یک دستور کار بیشتر ندارد و آن اتحاد، اتحاد و اتحاد است. احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم در گفت و گو با آفتاب در پاسخ به این سوال که برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده چه خواهد بود، گفت: اتحاد دستور کار بسیار بسیار مهمی برای اصلاح‌طلبان است. این دستور کار دو سطح دارد؛ احزابی در تهران مرکزیت دارند و مستقر هستند باید سعی کنند مجموعه‌ای حکم ایجاد کنند و این مجموعه حکم هم باید در سطح کشور و هم در سطح استان‌ها فعال باشد. او در ادامه افزود: دوم فعالیت هوشمندانه در سطح حوزه‌های انتخاباتی است. افراد زیادی هستند که خود را قابل و متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌دانند اما در صورتی که همه برای انتخابات کاندید شوند و کنار نروند به طور قطع شکست اصلاح‌طلبان را شاهد خواهیم بود. شیرازد تاکید کرد: گذشت و فداکاری می‌تواند نتایج ثمربخشی داشته باشد و البته نمود نوعی شعور سیاسی هم است. این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه در حوزه‌های انتخاباتی تک کاندیدا باید از سوی جناح‌ها معرفی شود، یادآور شد: این را تجربه به اصلاح‌طبان نشان داده و قطعا در حوزه‌های انتخابیه وضعیتی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند مشابه تجربیات گذشته باشد. اگر کاندیدها رودرروی هم قرار بگیرند برنده می‌تواند دیگری باشد. شیرزاد در پایان تاکید کرد: نه فقط احزاب اصلاح‌طلب که اصولگرایان معتدل هم می‌توانند در این اتحاد حضور داشته باشند و باید راه برای فعالیت آنها هم باز شود.